ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۴

پارافریز یا بازنویسی تخصصی مقاله چیست؟

سرقت ادبی یا Plagiarism اصطلاحی است که آن را زیاد شنیده‌ایم و یکی از مسائلی است که ممکن است نویسندگان را ناخواسته گرفتار کند. بسیاری از نویسندگان مقالات یا دانشجویان و محققان نگران‌اند در دام این مشکل بیفتند و مقاله‌شان از طرف مجلات ریجکت شود، به همین دلیل راه‌حلی به نام پارافریز یا Paraphrase پیشنهاد شده است؛ پارافریز تخصصی مقاله یا بازنویسی ابزاری برای جلوگیری از سرقت ادبی و سرقت ایده‌هاست. همچنین پارافریز خوب و قوی در جلب نظر خوانندگان موفق عمل خواهد کرد، چراکه در نهایت، متنی منسجم، روان و جذاب ارائه می‌دهد.

ما در این مطلب با تعریف کامل پارافریز و ضرورت و انواع آن، روش‌های انجام دادنش را نیز توضیح می‌دهیم و شما را با کاربردهای پارافریز تخصصی مقاله و پایان نامه بهتر آشنا می‌کنیم تا با استفاده از آن بتوانید با اطمینان بیشتر مطالب علمی خود را منتشر کنید.

اگر برای نوشتن مقاله تخصصی یا انجام پایان نامه به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید مطالب مفیدی در سایت ما بیابید، برای نمونه مطالب زیر را مطالعه کنید:

 

پارافریز چیست؟

پارافریز تخصصی مقاله و پایان نامه روشی است که به کمک آن می‌توانید ایده‌ها یا جملات نویسندگان را تحلیل و تفسیر کنید و با قلم خود و با واژگان و ادبیات خودتان آن را بنویسید. در این روش اطلاعاتی که ارائه می‌کنید، حاصل درک و فهم شما از موضوعی علمی است که توسط نویسنده‌ای دیگر قبلا عرضه شده است، اما سرقت ادبی یا ایده نیست. بدیهی است پارافریز کردن مستلزم برخورداری شما از تخصص و تجربه در مورد موضوع مقاله یا محتوای علمی مد نظرتان است. دقت کنید که در پارافریز کردن متون باید مفاهیم منبع اصلی را حفظ کنید و تغییری در معانی حقیقی متن ایجاد نکنید. به عبارت دیگر، پارافریز تخصصی مقاله یا بازنویسی مقاله یعنی بیان اطلاعاتی منتشرشده به زبانی نو و به شکلی جدید؛ در این شیوه ادعای مالکیت درباره اطلاعات و ایده‌ها وجود ندارد و صرفا بازنویسی محتواست. در پارافریز تخصصی تغییر به چند شکل انجام می‌شود: تغییر در ساختار جمله (تبدیل جملات معلوم به مجهول یا برعکس)، تغییر در نقش کلمات (مثلا تبدیل قید به صفت)، تغییر در لحن بیان (تبدیل جملات پیچیده به ساده)، تغییر واژگان مترادف (جایگزین کردن کلمات هم‌معنا) و… در تمام این تغییرات باید دقت کنید که به پیام اصلی محتوا آسیب نزنید و مفهوم آن را به درستی و بدون کم‌وکاست به خوانندگان منتقل کنید. فراموش نکنید که پارافریز کردن با خلاصه‌نویسی متفاوت است و نباید از حجم مطالب بکاهید و آن‌ها را خلاصه و کوتاه توضیح دهید. در پارافریز کردن نباید جزئیات جا بیفتند و شما اجازه ندارید گزینشی عمل کنید. همچنین لازم است منبع اصلی پارافریز را اعلام کنید.

پارافریز یا بازنویسی تخصصی مقاله چیست

نحوه انجام دادن پارافریز

پارافریز تخصصی مقاله و پایان نامه مراحلی دارد و برای این‌که مهارت خود را در این کار افزایش دهید، بهتر است این مرحله‌ها را با دقت اجرا کنید:

  • مطالعه دقیق: متن مورد نظرتان را چند بار با دقت و تمرکز بخوانید و به معنا و مفهوم جملات و کلمات خوب توجه کنید تا پیام و قصد نویسنده را به طور کامل دریابید.
  • دستهبندی اطلاعات: سعی کنید اطلاعات متن را طبقه‌بندی و بخش‌بخش کنید تا در بازنویسی راحت‌تر آن‌ها را ارائه دهید.
  • علامتگذاری جملات اصلی: جملات اصلی را علامت بزنید تا بعدا بررسی کنید که آن‌ها را به طور کامل و درست پارافریز کرده باشید و مفاهیم کلیدی متن صحیح منتقل شوند.
  • واژهیابی صحیح: مترادف دقیق و درست واژگان متن اصلی را پیدا کنید؛ کلماتی که دقیقا همان مفاهیم را به ذهن خوانندگان متبادر کنند و تا وقتی که از صحت ترادف و همخوانی واژه‌ای مطمئن نشدید، از آن استفاده نکنید.
  • استفاده از علامت نقل قول: از گیومه برای مواردی که عین کلمه یا عبارت متن اصلی را بیان می‌کنید، استفاده کنید.
  • اعلام منبع اصلی: منبع اصلی اطلاعات محتوای خود را حتما ذکر کنید.
  • مقایسه متن اصلی با متن بازنویسیشده: پس از اتمام بازنویسی، حتما متن خود را با متن اصلی مقایسه کنید و اگر در هر قسمتی از آن شباهت مشخصی وجود داشت، آن را تغییر دهید.
  • مناسبسازی ساختاری: متن پارافریزشده را برای قالب ساختاری مورد نظرتان متناسب‌سازی کنید؛ برای مثال، اگر محتوای شما برای چاپ در مجلات است، فرمت مجله را رعایت کنید.

چند نکته برای انجام دادن باکیفیت‌تر و سریع‌تر پارافریز تخصصی مقاله و پایان نامه گفتنی است؛ نخست این‌که سعی کنید در طول بازنویسی متن مدام به متن اصلی رجوع نکنید تا از ایجاد شباهت دو متن جلوگیری کنید. دوم این‌که حواس‌تان باشد از کلمات و عبارت‌های مشابه کمتر استفاده کنید، چون ممکن است به سرقت ادبی متهم شوید. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، هدف از پارافریز تخصصی مقاله و پایان نامه، تغییر واژه به واژه یا جمله به جمله محتوا نیست، بلکه نگارش دوباره یک متن با حفظ پیام آن اما با لحن نوشتاری و ادبیات جدید شماست، پس به ایده اصلی و نکته‌های مهم متن باید پایبند باشید و آن‌ها را با ادراک شخصی خود و به زبان خودتان دقیق و کامل توضیح دهید.

 

مهمترین ابزارهای پارافریز تخصصی مقاله و پایان نامه

ابزارهای گوناگونی برای پارافریز تخصصی مقاله یا بازنویسی مقاله در دسترس هستند که ما در این بخش مهمترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • نرمافزار iThenticate

نرم‌افزار iThenticate یکی از رایج‌ترین و برترین نرم‌افزارهای تشخیص سرقت ادبی است که به سامانه‌ای قدرتمند متصل است و مقالات را به کمک داده‌های زیاد و باکیفیتی که به آن‌ها دسترسی دارد، به شکلی دقیق بررسی می‌کند و با مقایسه مقاله شما با مقالات منتشرشده میزان شباهت‌شان را گزارش می‌دهد. با استفاده از این سرویس تشخیص سرقت ادبی می‌توان پارافریز بهتری ارائه کرد و شانس پذیرش مقالات در مجلات معتبر را افزایش داد.

  • سمیم نور

ابزار کاربردی سمیم نور سامانه‌ای است که به زبان فارسی طراحی شده و به پیشگیری از سرقت ادبی کمک می‌کند. این پایگاه نیز به داده‌های بسیاری دسترسی دارد و به‌سرعت مقاله‌تان را با مقالات منتشرشده مقایسه و درصد تشابه آن‌ها و نیز موارد دقیق تشابه را مشخص می‌کند.

  • نرمافزار Plagiarism Checker X
  • پارافریز تخصصی مقاله با نرم‌افزار Plagiarism Checker X بر مبنای مقایسه مقاله اصلی با مقاله شماست. به عبارت دیگر، این ابزار فقط قابلیت تشخیص میزان تشابه دو مقاله را دارد.

 

خدمات موسسه تهران آموز برای پارافریز تخصصی مقاله و پایان نامه

چنان که توضیح دادیم، پارافریز تخصصی مقاله یا بازنویسی مقاله مهارت مهمی است که اگر بر آن تسلط کافی نداشته باشید، در دام سرقت ادبی خواهید افتاد، به همین دلیل، استفاده از تجربیات افراد کاربلد در این زمینه برای شما بسیار راهگشا خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با موسسه تهران آموز تماس بگیرید و از راهنمایی مشاوران متخصص و مجرب ما بهره ببرید. موسسه معتبر و رسمی تهران آموز با سابقه درخشان و موفق در ارائه خدمات جامع مشاوره به پژوهشگران و دانشجویان سراسر کشور بهترین همراه شما خواهد بود و شما در هر رشته و گرایش تحصیلی باشید، با اطمینان خاطر می‌توانید روی کمک مشاوران خبره و حرفه‌ای موسسه تهران آموز حساب باز کنید و از به‌روزترین اطلاعات درباره امور علمی‌تان استفاده کنید. استادان متخصص و زبده تهران آموز در همه مراحل امور پژوهشی کنار شما خواهند بود و تا حصول نتیجه مورد نظرتان شما را همراهی خواهند کرد.

گفتنی است موسسه معتبر تهران آموز در قبال ارائه خدمات متنوع و تخصصی به مراجعانش هزینه‌ای مناسب و معقول دریافت می‌کند و شرایط اقتصادی موجود را در همراهی جامعه علمی در نظر می‌گیرد.

توصیه مهم ما به شما این است، اگر در مرحله انتخاب موسسه مشاوره مطمئن و قوی هستید، نخست اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید و درباره ویژگی‌های موسسات رسمی و معتبر خوب تحقیق کنید تا گرفتار سودجویان این حوزه نشوید. بدین منظور خوب است مطلب زیر را در همین سایت با دقت و حوصله مطالعه کنید و سپس با آگاهی و شناخت بهتر دست به انتخاب مناسب و منطقی بزنید:

در اسرع وقت با کارشناسان تهران آموز تماس بگیرید و از خدمات جامع و تخصصی ما بهره‌مند شوید.

پیمایش به بالا